Kam nechodí slunce, tam musí lékař

Již naše babičky říkávaly: “Kam nechodí slunce, tam musí lékař”. A poslední výzkumy ukazují, že měly pravdu. Ačkoliv dermatologové již několik let varují před škodlivým vlivem opalování bez použití ochranných krémů, platí i zde, že všeho je nutno užívat s mírou. Poslední lékařské průzkumy totiž ukázaly, že zejména lidé žijící dále od rovníku trpí chronickým nedostatkem vitamínu D, což může vést k řadě závažných onemocnění. Vitamín D je steroidní hormon, který aktivuje více než tisícovku z našich jednadvaceti tisíc genů. Jestliže tedy daný gen funguje v mozku, vitamín D ovlivňuje náš mozek, pokud funguje  v srdci , vitamín D ovlivní srdce. Využívá ho celkem  třicet sedm různých tkání našeho těla, které ho potřebují pro svou činnost. Příroda dokázala vše dokonale zařídit za nás. Stačí vystavit kůži slunečním paprskům, a tělo si nepostradatelný vitamín D vyrobí samo. Při působení ultrafialového záření  ze Slunce na naši pokožku se totiž látka zvaná dehydrocholesterol štěpí na cholekalciferol neboli vitamín D3. Výsledný produkt se pak ukládá především v játrech a velká část přechází i do žluče. V ledvinách se pak dále zpracovává na tzv. kalcitriol. A právě ten je pro naše tělo životně důležitý. Tento hormon totiž dokáže v našich střevech podpořit vstřebávání vápníku a fosforu do krve, jejímž prostřednictvím se pak uvedené prvky šíří do celého těla. Vápník se podílí na stavbě kostí, zubů, ale nachází se například i ve svalových a nervových buňkách a v řadě dalších tělesných tkáních. Nedostatek vitamínu D se tak může podílet na špatné tvorbě kostí či vzniku zubních kazů. Prokázalo se též, že nedostatek slunečního vitamínu D může napomáhat rozvoji některých forem demence u starších lidí. Nedostatek slunečního světla stojí také za vznikem sezónní deprese. Pokles intenzity slunečního záření může někdy vyústit i ve vážnější fyzické a  psychické onemocnění. Dokonce vědci nevylučují možný rozvoj schizofrenie, astmatu, Crohnovu nemoc,cystickou fibrózu atd.

A jak potřebné Déčko získat? Stačí naše tělo , především ruce a obličej, vystavit slunci na 20-25 minut denně. Vhodnou denní dobou je ráno mezi 8-11 hodinou a odpoledne mezi 15-18 hodinou. Obecně se nedoporučuje opalování v polední době.

Vitamín D je též v hojném množství  v rybách, játrech a ve vaječných žloutcích.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *